Transrapid

In het Eemsland bij Lathen (20 km ten oosten van het Groningse Ter Apel) werd in 1987 een testtraject opgeleverd. Geïnteresseerden konden meerijden met de proefritten die hier werden gehouden.

Ongeval op 22 september 2006

Op 22 september 2006 vielen tijdens een proefrit in het Duitse Lathen 23 doden en 10 zwaargewonden, toen de zweeftrein TR 08 (met 31 inzittenden) met een snelheid van ruim 200 km/h tegen een stilstaande dienstwagen botste. Het ongeluk gebeurde door menselijk falen; de controlekamer had zich niet vergewist of de dienstwagen zich nog op het traject bevond. De twee arbeiders in de dienstwagen wisten zich in veiligheid te brengen door eruit te springen. Ze kwamen ruim vier meter lager op de grond terecht.

Naderhand bleek dat er geen veiligheidsinstallatie was om een dergelijke ramp te voorkomen. Dat werd niet nodig gevonden.

Na het ongeval werden alle proeven voor drie jaar gestaakt. Vanaf juli 2008 werden een jaar lang testritten uitgevoerd met de nieuwe TR 09.

Oorzaak

Treinen op het traject van de Transrapid worden voortbewogen door een bewegend magnetisch veld in het spoor. Het lijkt alsof het spoor een onzichtbare lopende band bevat die de treinen meesleept. Volgens de publicaties van Transrapid zijn daardoor botsingen uitgesloten – alles beweegt immers met dezelfde snelheid. De dienstwagen werd echter op de conventionele wijze over het spoor gereden en was niet gevoelig voor het magnetische veld.

De les die uit dit ongeval kan worden getrokken, zou dus kunnen zijn dat ook dienstwagens op het magnetische veld moeten bewegen. Dat geldt vooral op een commercieel traject. Het testtraject bij Lathen heeft slechts een enkele remise, men had bij vertrek van de trein eenvoudig kunnen vaststellen dat de dienstwagen niet in de remise stond.

TR 09

Op dinsdag 5 augustus 2008 werden de testritten met de TR 09 met lage snelheid en over een kort traject begonnen. Het gehele traject moest nog worden omgebouwd. Op 16 september 2008 zweefde de Transrapid weer met hoge snelheid over het hele traject. De Duitse overheid besloot echter dat er vooralsnog geen passagiers mochten worden vervoerd tijdens de testritten.

Begin 2009 zou dit besluit worden heroverwogen. In januari 2009 is echter besloten te stoppen met de testritten. De testbaan zou in mei 2009 worden gesloten; echter moederbedrijf IABG wilde de testbaan vooralsnog behouden voor de (naaste) toekomst. Men was bezig het gehele traject te modificeren ten behoeve van de TR 09. Er werden sinds juni 2009 weer bedrijfsgroepen (binnen het eigen werkveld) toegelaten. Maximaal 15 personen per groep mochten een testrit met de TR 09 meemaken mits zij plaatsnamen in de middelste sectie en bleven zitten gedurende de gehele rit.

Het bezoekerscentrum werd na een sluiting van 2 jaar weer opengesteld voor het publiek. Er was toen bij de trappen naar het in- en uitstapbordes een kleine lift gemaakt zodat bezoekers die slecht ter been zijn ook in staat worden gesteld een rit mee te maken.

Op 31 december 2011 werd het project echter definitief beëindigd en het bezoekerscentrum gesloten.

BRON: https://nl.wikipedia.org/wiki/Transrapid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.